چگونه به وسیله هوش تجاری زمان خرید بعدی مشتری را پیش بینی کنیم؟
هوش تجاری و بازاریابی یکی از عوامل بسیار مهم است که سبب موفقیت شما در کسب و کارتان میشود. با استفاده از تکنیکهای تجزیه و تحلیل میتوان پیش بینی کرد که چه زمانی مشتری اقدام به خرید بعدی خود میکند. در این روش ابتدا باید دادههایی را در قالب یک لیست برای خود جمع آوری کنیم؛ از این رو باید نام مشتری، روزهایی که خرید را ثبت کرده، تاریخ آخرین خرید مشتری، تعداد روزهایی که از آخرین خرید مشتری میگذرد، به دست آوردن میانگین روزهایی که فاصله شده در بین خریدها و کل فروشهای انجام شده را در لیست خود ثبت کنیم، حال میدانیم که مشتریان هر کدام با ما چند بار معامله کردند و چه چیزهایی را خریدند؛ اکنون این سوال پیش میآید بر اساس منابع موجود، در آینده نزدیک چقدر احتمال دارد که دوباره اقدام به خرید کنند؟
هوش تجاری و بازاریابی شما، مقدار تقریبی را به دست میآورد که بسیار ارزشمند است. به دست آوردن مقدار تقریبی بدین صورت است:
اگر مشتری شما به طور متوسط طی 2 سال گذشته 15 بار خرید کرده باشد و هر خرید را در بازه زمانی 40 یا 50 روزه انجام داده باشد، معلوم میشود نیاز مشتری در چه چیزهایی بوده و تقریبا چه زمانی وقت خرید آن است؛ در این هنگام یک عمل هوشمندانه میتواند مشتری را به خرید مجدد متقاعد کند، پس تلفن را برداشته و با لحنی زیبا به بازاریابی محصولتان بپردازید مسلما شما در فروش مطلوب پیروز میدان خواهید شد.
روشهای بسیاری برای فروش محصول وجود دارد پس با توجه به تصمیمات خود یک برنامه بازاریابی تهیه نمایید، به مثال زیر دقت کنید:
- تاریخ آخرین فروش محصول به مشتری را از میان لیست خود پیدا کنید.
- خریدههای قبلی مشتری در چه زمانی بوده است؟ آنها را نیز پیدا کنید.
- اکنون نوبت تجزیه و تحلیل شما است، ببینید مشتری آخرین بار چه محصولی را از شما خریداری کرده است، بازه زمانی میان خریدههای مشتری را به دست آورید و میانگین آنها را محاسبه کنید.
اکنون شما روند خرید مشتری را کشف کردهاید. مثلا او هر 60 روز یک بار اقدام به خرید میکند، حال اگر مدتی به عنوان مثال: 200 روز یا بیشتر از زمان خرید کردن مشتری گذشته باشد، معلوم میشود یک جای کار دچار اشکال شده است؛ در این هنگام شما میتوانید با استفاده از دادههای خود استراتژی خود را در بازاریابی تغییر دهید و این مشتری از دست رفته را دوباره فعال کنید.
روش به دست آوردن میانگین روزهای خرید مشتریان
به دست آوردن میانگین کار دشواری نیست فقط کافی است آخرین خرید مشتری خود را با اولین خرید آنها مقایسه کنید و ببینید که چه زمانی بوده است، سپس آنها را بر اساس تعداد روزهایی که خرید کردند تقسیم کنید. این عدد میانگین تخمینی خرید مشتری از ما است و حدودا به ما میفهماند که چه زمانی وقت خرید مشتری است که به سادگی میتوان از این فرصت در جهت بازاریابی و فروش محصول خود کمال استفاده را برد.
دانستیم که هوش تجاری و بازاریابی بزرگترین وسیلهای است که میتواند در معاملات یک کسب و کار نقش زیادی داشته باشد. در روند فروش متوجه شدیم که بعضی از مشتریان هستند که در طول یک بازه زمانی مشخص، بسته به نیاز خود از ما خرید میکنند، بدیهی است که بعد از مدتی هر کدام از آنها به دلایل مختلفی خرید خود را متوقف کنند و به یک مشتری غیر فعال تبدیل شود.
این روند ممکن است روند پیشرفت یک کسب و کار را کاهش دهد؛ از آنجا که از دست دادن مشتریان، خوشایند مدیران کسب و کارها نیست و همواره نگران کننده است پس باید در جهت رفع آن چارهای اندیشید، اکنون زمان آن رسیده است که از هوش تجاری و بازاریابی بهرهبری ببرید؛ دراین صورت میتوانید به راحتی مشتریان غیر فعال را فعال کرد و دوباره تعامل را ایجاد نمود و روش آن هم به سادگی یک بازی و ریاضی است که با سنجیدن زمانهای خرید محصول توسط مشتری و به دست آوردن میانگین آنها، معیاری به دست میآید که حاصل از خرید مشتری در این بازه است و اگر مدتی طولانیتر از آنچه که ما به صورت تخمینی به دست آوردهایم از خرید مشتری گذشته باشد وقت آن رسیده که با یک تماس ساده و بازاریابی محصول دوباره مشتری را در لیست خرید خود فعال کنید.
هوش تجاری (Business Intelligence) که مخفف آن BI است به مانند پنجرهای به پویایی کسب و کار است و فرصتهای استفاده نشده را آشکار میکند که به طور کامل از تاثیر آن در مطالب فوق توضیح دادیم. تیم AccBI با کادری مجرب، با بهره گیری از هوش تجاری و بازاریابی از مرحله جمع آوری اطلاعات، پردازش و تلخیص تا ارائه گزارشهای BI در کنار شما خواهد بود و در دنیای پر رقابت امروز، کیفیت و سرعت تصمیم گیری صحیح را برای کسب و کار شما فراهم میکند. رقابت در کسب و کارها امروزه بدون دانش و بهره گیری از بروزترین متدهای بازاریابی بینتیجه است و کاهش سرعت رشد شاهد این مدعی است. اگر شما هم به پیشرفت کسب و کار خود و ارتقاء تجارت خود میاندیشید تیم AccBI با افتخار تا مرحله اوج میتواند شما را همراهی کند تا تجربه شیرین پیشرفت را با استفاده از هوش تجاری، به شما بچشاند.
