4 اشتباه حسابداری مهلک که استارت آپها مرتکب میشوند
یک استارت آپ حرفهای باید اشتباههای خود را به حداقل برساند تا بتواند موفقیت مطلوبی کسب کند، 4 اشتباه حسابداری بسیار مهلک وجود دارد که گاها استار تاپها مرتکب میشوند. زمانی که استارت آپها با کمبود بودجه مواجه میشوند، مسلما شرایط سخت، آنها را از آینده ناامید میکند؛ در این هنگام حسابداری حرفهای به عنوان یک عنصر مهم میتواند ناجی شما در کسب و کار شود و نگرانی شما را در تعادل هزینهها و درآمد بر طرف کند. اگر میخواهید در حسابداری، حرفهای عمل کنید، با مطالعه 4 اشتباه مهلک زیر خود را در بسیاری از شکستها نجات دهید و کسبوکار خود را رونق دهید.
1. عدم آگاهی دقیق از نقدینگی
یک استارت آپ باید هر لحظه از میزان نقدینگی خود اطلاع کاملی داشته باشد؛ به عنوان مثال باید از میزان سود، دریافتی و بدهکاری خود اطلاع داشته باشد و بداند که هر کدام از مشتریان چطور هزینهها را پرداخت میکنند. مسلما یک استارت آپ به تنهایی نمیتواند به برآورد هزینهها بپردازد، به هرکسی هم نمیتوان اعتماد کرد زیرا عدم تخصص و تجربه ممکن است تجارت شما را به خطر بیاندازد؛ به همین دلیل استخدام یک حسابدار حرفهای میتواند شما را در جریان کامل وضعیت درامد قرار دهد و با دانش خود عملکرد مناسب را جهت مدیرت بحران تجاری، به شما پیشنهاد دهد.
2. عدم کنترل درآمد و هزینهها
کنترل صحیح هزینهها در کسب و کار بسیار اهمیت دارد و روش آن بدین صورت است که به محض دریافت اولین پرداختی از مشتری، یک نسخه از عملیاتی که ما بین شما و مشتری رد و بدل میشود را نزد خود نگه دارید.
اکنون نوبت سازماندهی هزینهها است که به همان اندازه اهمیت دارد؛ از این رو شما میتوانید با تهیه یک لیست دسته بندی شده هزینههای خود را در آن ثبت کنید؛ به عنوان مثال: هزینه دفاتر، جمع آوری سهام، هزینه منابع، بیمه، مالیات و… هزینههایی است که شما با آن سر و کار دارید و نمیتوان آن را نادیده گرفت، حال که شما یک جمع بندی دقیق از دریافتیها و هزینهها را جمع آوری کردید به راحتی میتوانید با انطباق درامد و هزینه، کسب و کار خود را مدیریت و کنترل کنید. این کار نیاز به تخصص و حسابداری دقیقی دارد، مسلما وجود یک حسابدار باتجربه میتواند در کنار کسب و کار شما، عاملی برای موفقیت باشد.

3. تبدیل هزینههای کوچک به هزینههای بزرگ
در ابتدا هزینههای ناچیز شاید زیاد با اهمیت نباشند ولی در صورت عدم کنترل همین هزینهها، ممکن است کسب و کار شما هدف تهدیدهای جدی قرار بگیرد؛ از این رو اگر آنها را در ترازنامهای قرار دهید و کنترل آنها را به دست بگیرید مسلما نتایج مطلوبی به دنبال خواهید داشت. بیتوجهی به هزینههای کوچک یعنی عدم کنترل در بسیاری از هزینهها که رفته رفته با انباشته شدن آنها تبدیل به هزینههای بزرگی میشود و دیگر نمیتوان چارهای برای آنها اندیشید و یا پیدا کردن راه حل مناسب بسیار سخت و هزینه ساز است.
یک حسابدار حرفهای هیچ گونه هزینهای از نظر او پوشیده نخواهد بود و با کنترل دقیق پرداختیها و دریافتیهای کوچک و بزرگ همراه با کسر مالیات، آنها را مدیریت میکند، به علاوه مراقب است که هزینههای شخصی با هزینههای شرکت مخلوط نشود زیرا باعث ضرر شرکت خواهد شد.
4. عدم پرداخت به موقع مالیات
استارت آپها و مدیران کسب و کارها معمولا به دلیل مشغله کاری از پرداخت به موقع مالیت غفلت میکنند که این عامل میتواند به ضرر شرکت باشد، در هر دوره 3 ماهه باید یک جمع بندی کامل از هزینهها گرد آوری شود و میزان مالیات و ارزش افزوده آنها را دقیقا محاسبه کرد، این عامل از انباشته شدن مالیات و بدهی شرکت جلوگیری میکند و باعث میشود صاحبان کسب و کار، سود خالص خود را مشاهده کنند تا بتوانند تصمیمهای صحیحی در راستای ارتقاء شرکت بگیرند؛ از آنجا که بر هر کسب و کاری مالیات تعلق میگیرد و غفلت از آن ممکن است باعث ایجاد خسارت در شرکت شود، میتوان با استخدام یک حسابدار خبره خیال خود را از این بابت آسوده نگه داشت.
این 4 نکتهای است که شاید در نگاه اول اهمیت زیادی نداشته باشد ولی تجربه نشان داده است که در بسیاری از شرکتها همین 4 نکته، عامل به هم ریختگی حسابهای مالی آنها شده و خسارتهای فراوانی را در پی داشته است. حسابداری در کسب و کارها از مهمترین عناصر پیشرفت و سقوط است، یک استارت آپ موفق در صورتی میتواند به موفقیت خود ادامه دهد و همواره در اوج بماند که یک مشاور و حسابدار حرفهای در کنار خود داشته باشد تا از بسیاری از عوامل سقوط و ورشکستگی نجات پیدا کند.
تیم حسابداری ACCBI خدمات متنوع و مطلوبی را در جهت پیشبرد اهداف شرکتها ارائه میدهد؛ از جمله خدمات تیم ACCBI پیاده سازی و استقرار نرم افزار مالی معتبر، مدیریت و نظارت بر اسناد حسابداری، تهیه گزارشهای مالی و مدیریتی به صورت دورهای، تهیه صورتهای مالی، آموزش سرمایه انسانی شرکت و استقرار کادر مالی به صورت پروژهای و پاره وقت است که میتواند بسیاری از نیازهای کسب و کار شما را برطرف کند و به مدیریت مالی شرکت در پیشگیری از احتمالات خسارت بار کمک کند.
